O Rossu Dalym i jeho oslu s Yiorgosem Xylourisem (Xilourisem)
2. 3. 2009 | Rubriky: 2009,Články,UNI
K nejvýznamnějším postavám krétské hudby patřil Nikos Xylouris, zpěvák a hráč na liru, v jehož rodišti v městečku Anogia pod nejvyšší horou Kréty Psiloritis je dnes muzeum. Xylourisovo jméno nese také jeden z nejlépe zásobených kamenných i internetových obchodů s řeckou hudbou, http://xilouris.gr. Nikos Xylouris zemřel v roce 1980 na mozkový nádor, dodnes je ale aktivní jeho bratr, rovněž hráč na liru, známý pod přezdívkou Psarantonis. Psarantonisův syn Yiorgos Xylouris hraje na loutnu lauto, a žije stejně jako Daly v Houdetsi.
Váš soused, Ross Daly, člověk známý svými přísnými nároky, vás pravidelně zve jako lektora na své workshopy. Jak dlouho ho znáte?
Od svých devíti let. Poprvé jsme se setkali za zvláštních okolností. Hrál jsem s ostatními dětmi fotbal. Volali na mě: zas přišel ten turista a hraje na nějakou obrovitou loutnu. Ta loutna byla sitar. To byla ale těžká exotika. On na ni hrál řecké písničky. Přišlo mi to hodně zvláštní. Turista s oslem. Koberec na zemi. Na tom koberci seděl a hrál. Tehdy jsme spolu ještě nemluvili. A podruhé jsem ho viděl, když jsem hrál se svým otcem, to bylo v Chanii, což je spolu s Iraklionem nejvýznamnější město Kréty. A od té doby spolu hrajeme často.
Kolik cvičíte hodin denně?
Čím víc hrajete, tím víc složitějších věcí objevujete, a tím je také těžší se zdokonalovat. Teď cvičím průměrně 3 hodiny, ale to nestačí. Část života jsem strávil v Austrálii, a tam jsem cvičil 10 hodin denně.
Když byste srovnal Rosse Dalyho s místními hráči z Kréty, kolik z nich se mu vyrovná ve hře na liru?
Tak maximálně deset. Ale nejsou slavní. Žijí ve vesnicích, hudba je jen jednou z jejich profesí, zároveň jsou to farmáři.
A teď, když se všichni stěhují do měst, myslíte že se ta tradice udrží?
Mění se to, ale ta tradice je silná, vychází spousta CD, je hodně nových hráčů, mají velkou energii.
Co na těch vašich seminářích u Rosse Dalyho učíte?
Hudební idiomy jednotlivých krétských oblastí. Rytmus ve vztahu k tanci, jak se ty styly mění podle míst. Když hrajete krétskou tradiční hudbu, vyděláte si na svatbách dobré peníze. A když cestujete od vesnice od vesnici, naučíte se různé styly. V Chanii tančí rychleji než v Rethymno, kde tancují s větší energií než v Iraklionu, a v Iraklionu zas tančí s větší elegancí.
http://www.rossdalymusic.com/
http://labyrinthmusic.gr
Z článku v UNI, 2009/1