Naná Vasconcelos: Brazílie jako africký skanzen

23. 11. 2009 | Rubriky: 2009,Články,UNI

Brazilský večer měl na festivalu Glatt & Verkehrt v Kremži důmyslně vystavěnou gradaci. Jako první přišel na podium Naná Vasconcelos, který před třiceti lety v triu Codona dokázal na první pohled primitivní hudební luk berimbau spojit s jazzovými vizemi Dona Cherryho a Collina Walcotta. Na jeho sólový úvod navázala Marlui Miranda s improvizacemi na melodie Indiánú z Amazonie a v závěru první poloviny se připojil Trilok Gurtu. Interview s pianistou Benjamimem Taubkinem, který vystoupil ve druhé polovině, přineseme příště, v následujícím rozhovoru odpovídá Naná Vasconcelos.

Váš nástroj berimbau má sice brazilské jméno, ale jeho kořeny leží v Africe. Jeho paralela, diddley bow, existovala dokonce ve Spojených státech a inspirovala rock and rollového klasika Bo Diddleyho k jeho uměleckému jménu. Pátral jste někdy po historii toho nástroje?

Jako hudební nástroj můžete použít cokoli, třeba i tenhle plastikový kelímek na vodu. Já si svá berimbau vyrábím sám. Původně se místo plíšku, jímž se natahuje struna, používal kamínek, a struny nebyly z kovu, ale ze střev. Nejdůležitější je pro mě propojení mého hlasu s berimbau pomocí jeho ozvučné tykve kterou opírám o hruď, berimbau pak společně rezonuje s mým tělem. To je velký rozdíl oproti způsobu, kdy se na ten nástroj hraje odděleně od těla.

Má ta vaše hudba nějakou spirituální předlohu, třeba brazilské černošské náboženství candomblé?

Já vyznávám náboženství mírumilovných lidí, japonský zen buddhismus.

Vy jste se narodil v přístavu Recife, v tropické části Brazílie, kde je zřejmě daleko silnější černošská populace než v Rio de Janeiru?

Ano, ale úplně nejvíc černošský je Salvador, to je jako brazilský New Orleans. Tavící kotlík africké hudby. Mnohé z toho, co přišlo do Brazílie z Afriky, už v Africe dávno neexistuje, díky kolonizaci tam kultura prošla změnami, antropologové teď jezdí do Brazílie či na Kubu studovat zvyky, které v Africe vymizely, jako do skanzenu. A neméně zajímavé je, že ty africké vlivy pocházejí z různých částí Afriky a poprvé se navzájem setkaly až v Brazílii. Tak třeba bojový sport capoeira je z úplně jiných končin než berimbao, a v Brazílii se propojily. Samba vznikla až když na buben pandeiro který je původem z arabských zemí začali hrát subsaharští černoši.

Vaše rodiště, Recife, zviditelnil v hudebním světě Chico Science se skupinou Nacao Zumbi. Přestože tragicky zahynul na počátku své dráhy, v Brazílii má pověst proroka který předběhl svoji dobu, setkali jste se někdy?

Setkali jsme se v New Yorku, Chico byl můj přítel, i když patříme k jiné generaci a on dělal úplně jinou hudbu než já.

Z článku v UNI, 2009/10


Rubriky

Poslední články