Charlie Gillett, 1942-2010
10. 5. 2010 | Rubriky: 2010,Články,Rock & Pop
Pokud byla rocková revoluce o svobodě a originalitě a nikoli o kopírování a revival bandech, pak jejím nejlepším kronikářem byl britský DJ Charlie Gillett. Od rocku a pravidelné rubriky v britském časopise Record Mirror se během 40 let propracoval až world music, a prostřednictvím svých rozhlasových pořadů pro svět objevil tak fenomenální umělce, jako Dire Straits, Youssou N’Dour, Mariza, či slovenská zpěvačka Sui Vesan.
V době, kdy byla popmusic považována ještě za pokleslou disciplinu a nikoli za téma ke studiu, udělal odvážný krok: jako téma své absolventské práce si vybral americký rock. Když později její text přepracoval do knižního formátu, vznikl bestseller The Sound of the City: The Rise of Rock and Roll, jehož se až k dnešnímu datu prodalo čtvrt milionu.
I když poptávka po rockových publikacích v té době prudce stoupala, Gillettovou prioritou se stalo radio, jehož prostřednictvím zasahoval do historie daleko silněji nežli psaným slovem. K typické příhodě došlo roku 1976, kdy ho zkontaktovala nově vzniklá skupina z jižního Londýna. Gillettovi se její demonahrávky líbily, a když jednu z nich, Sultans of Swing, zahrál ve svém nedělním pořadu, vysílací studio zaplavily telefonáty gramofonových společností, a dosud neznámým Dire Straits se tak otevřela cesta do světa. Gillett nebyl fanouškem hudebních dinosaurů, preferoval Elvise Costella před Led Zeppelin a Iana Duryho před Yes a ze zásady hrál jen to, co se mu líbilo. Když za ním přišli z mainstreamového programu The Old Grey Whistle Test ze stanice BBC2 s nabídkou aby jej prezentoval, odmítl. Sestavoval každoroční dvojalbové kompilace nahrávek z celého světa, a na požádání Jiřího Smetany, tehdejšího manažera Věry Bílé, napsal text pro její album Rovava. V jeho posledních playlistech mimochodem figurovalo album Fonók české skupiny Dva. V posledních letech jste ho mohli slyšet na stanici BBC World v týdenním půlhodinovém pořadu, a v dvouhodinových pořadech na BBC London. Své rozhlasové aktivity omezil poté, když u něj lékaři zjistili závažnou autoimunní chorobu. Zemřel 17 března.
Výňatek z článku v Rock & Pop, 2010/5