Ivo Papasov (Hudba divokého východu II )
27. 4. 2009 | Rubriky: 2009,Články,UNI
“Svatební hudba Ivo Papasova je nový žánr, který vznikl v 60. letech, kdy lidoví hudebníci začali používat elektrické zesilovače. K hlavním nástrojům patří klarinet, saxofon, akordeon či syntezátor, elektrická kytara, basa a bicí a rocková hlasitost. Roku 1980 jsem navštívila svatbu ve vesnici poblíž Haskova, kam přišlo asi 200 nezvaných hostí, někteří z nich až z několikasetkilometrové vzdálenosti, aby slyšeli hrát Iva. Kapela si postavila aparaturu na konci návsi a stovky lidí se připojili v tanci. Hudba trvala bez přestání po dobu 4 až 6 hodin a po večeři pokračovala další čtyři hodiny v místní škole,” píše v bookletu alba Balkanology specialistka na hudbu Balkánu, Dr Carol Silverman z University of Oregon.
Pro bulharský repertoár jsou typické tance, které mohou být jak v sudém, tak lichém rytmu. K nesilnějším nahrávkám alba Balkanology patří Ivo’s Ruchenitsa v 7/8 taktu, jehož členění je 2+2+3, zatímco kopanitsa je v 11/16 (2+2+3+2+2) a hora v 6/8. Jako doprovod k jídlu se při svatební hostině hrají pomalé písně, často bez pevného rytmického doprovodu. Na romských a tureckých svatbách je typický tanec kyuchek, který může být jak ve 2/4, tak i 9/8 rytmu. Do současného repertoáru pronikají hity ze západních filmů, z TV seriálů i z Bollywoodu. Improvizace v závratném tempu, při němž i ti nejzdatnější tanečníci odpadají, vyžaduje důkladné soustředění. Youri Younakov, saxofonista Papasovovy kapely, vysvětluje, proč se hudebníci nedívají do publika: “Na to není čas. Už jste viděli, jak prchá pronásledovaný králík? Kličkuje, mění směr i rychlost, střídá osminy a šestnáctiny. Přesně tak hraje Ivo, a my ho pronásledujeme jako psi s vyplazeným jazykem.” Ohniskem tradiční hudby jihobulharského regionu Thrakie je od roku 1985 festival ve vesnici Stambolovo, který měl na svých prvních ročnících návštěvnost mezi deseti a dvaceti tisíci.
Klarinetista Ivo Papasov se narodil roku 1952 jako Ibrahim Abbasov v jižním Bulharsku, kam se jeho rodiče přestěhovali z Turecka. Jeho pradědové hráli ještě na turecké píšťaly zurna, které svým agresivním zvukem přibarvovaly zvuk vojenských kapel osmanské říše. Jeho dědeček stejně jako otec už hráli na klarinet. První hudební lekce získával na svatbách, na nichž doprovázel svého otce. Když mu bylo deset, příležitostně hrál v restauraci v době, kdy měla místní kapela přestávku, a hosté se prý ještě o mnoho let později dotazovali: “Přijde dnes zase ten klučina?”
Svoji skupinu Thrakia Band založil v roce 1974, během let si vybudoval pozici nejžádanějšího svatebního muzikanta ve svém regionu, snoubenci prý dokonce přesouvali svatbu z weekendu na všední dny, kdy měl Papasov volné termíny. Popularita i turecká příchuť jeho hudby mu ale vysloužily nepříjemnou pozornost komunistické moci. Roku 1982 byl Papasov zatčen, surově zbit a odsouzen za “protikomunistickou propagandu”. Ve vězení strávil tři týdny a hrozil mu trest v pracovním táboře, rozsudek byl ale na poslední chvíli odvolán. O sedm let později s ním Joe Boyd vydává album Orpheus Ascending a další dva roky poté Balkanology. Roku 2005 získal Papasov cenu posluchačů v rámci BBC World Music Awards, roku 2006 vystoupil v Anglii na festivalu WOMAD. Jeho biografie uvádí v seznamu muzikantů s nimiž hrál i jazzmany Milcho Levieva, Johnny Griffina, Arild Andersena a dále Hectora Zazou a Ivu Bittovou. “Pokud si tu bulharskou svatební hudbu pustíte jako první věc hned ráno, poskytuje trvalou a dlouhodobou vzpruhu pro intenzivně zaměstnaného manažera,” prohlásil Frank Zappa o albu Balkanology.