Světové hudební kultury
Společenské souvislosti světové hudby pro nehudebníky
Dějiny, současnost, hudební ukázky
Videoklipy, live demonstrace s hudebníky
přednáší Petr Dorůžka

Témata:
Maroko, spojnice s černošskou Afrikou, hudba Sahary
Arabská, židovská a andaluská hudba
Západní Afrika, griotské eposy, vznik moderní hudby v Mali, Senegalu, Guineji.
Indický subkontinent, hudba a nástroje
Skandinávská specifika, Värttinä, Sámijové
Keltská hudba, regionální evropské styly
Hudba španělsky mluvícího světa, Kuba, Peru, cumbia, son, vallenato.
Interakce mezi hudbou a politikou, folklor ve službách totality
Brazílie, samba, forró, bossa nova, elektronika ze Sao Paula


Aktuální kurs: říjen 2006-leden 2007
Podrobný plán přednášek probíhajícího semestru je zde
Zadání semestrální práce najdete zde
Vybrané práce z předešlých semestrů najdete zde
Doplňující studijní texty a další odkazy najdete zde

Kredity:
pro studenty FHS v závislosti na známce (1-3).
Pro studenty z jiných fakult dle dohody s vedoucím mateřské katedry.
Předmět najdete v informačním systému fakulty pod kódem YME08V2ZX

Kde:
Fakulta humanitních studií UK
katedra Sociální a kulturní ekologie
učebna 5023
U Kříže 8
158 00 Praha 5 Jinonice
metro Jinonice (mapa)

Kdy:
každé úterý 13:20-14:55 od 3. října 2006 do 9. ledna 2007
(21. a 28. listopadu navíc náhradní přednášky)

Světové hudební kultury  na oficiálním webu Fakulty humanitních studií UK

Návrat na home page WORLD MUSIC

SEZNAM PŘEDNÁŠEK, PRACOVNÍ VERZE

úterý 3. října 2005
Romská diaspora v Evropě, spektrum hudebních stylů od Radžastanu přes Balkán až po Španělsko.
Současná romská hudba, autentické zvukové i obrazové záznamy z Rumunska, paralely s černošskými bluesmany a bělošskými etnografy-sběrateli z bavlníkových plantáží.
Fenomén world music, kontext, příčiny, současný stav:
- vliv totality
- změny v trendech
- změny v hudebním průmyslu
- výsledek: World music / Světová hudba / Weltmusik / Wereld-muziek / Musiques du Monde / Мировая музыка
- "Pluralitní" kultura, world music nikoli jako žánr ale jako pohled
- proč ne "etnohudba"
Migrační trasy, WM není novodobým fenomenem
- Hedvábná stezka, Evropa ve středověku, kulturní výměna s Orientem.
- Trubaduři v Evropě a jejich paralely v Orientu
- Současná Evropa, migrace, kulturní evropocentrismus
- migrace, diaspora a hudební vývoj: irská huba v USA a Kanadě, klezmer v USA, blues a jazz v USA.
- etnické čistky, rembetika a cajun

úterý 10. října
Maghreb 1: Andalusie, islámská a berberská hudba, rai.
- náboženská nesnášenlivost, Babylon. Arabové a Židé před Hitlerem.
- arabské výboje z Iráku do Andalusie: Ziryab, vyhnání Maurů a Židů. Sefardská hudba.
- Interzone. Tangier. Oran. Projekce do literatury: Paul Bowles, William Burroughs, Too Far from Home.
- rai: Khaled, Rachid Taha.
- berberská hudba. Jajouka.
- andaluská hudba v Andalusii i v Maroku.
- Emil Zrihan.

úterý 17. října
Maghreb 2: spojnice s černošskou Afrikou, hudba Sahary
- novodobé tradice. Káhirský pop. Libanon. Nubie, Sudán. Taraab. Arabská hudba na východním pobřeží Afriky.
- Ya Rayah
- židovská i arabská hudba, tři odlišné osudy: Reinette l'Oranaise, Cheikha Rimitti, Souad Massi.
- otrokářské výboje Arabů napříč Saharou, dobytí Timbuktu, černošská diaspora v Maroku, náboženská bratrstva Gnawa a jejich rituály, projekce do výtvarného umění. Hudba Tuaregů, pouštní festival na Sahaře, vliv na styl britských kytaristů (Justin Adams, Robert Plant).

úterý 24. října
Západní Afrika: griotské eposy, vznik moderní hudby v Mali, Senegalu, Guineji. Evropská kytara v rukou afrických hráčů.
Příběhy: Babani Sissoko a Buena Vista Social Club, Fela Kuti, osud rebela a antihvězdy.
Hudba z dalších oblastí Afriky.
zadání semestrální práce

úterý 31. října
- přednáška odpadá

úterý 7. listopadu
- přednáška odpadá

úterý 14. listopadu
Indický subkontinent, hudba a nástroje
Qawwali, indo-islámská fuze z 13 století. Ravi Shankar, Ali Akbar Khan a Yehudi Menuhin. Islámská i křesťanská hudba z Kavkazu, Alim Qasimov, Djivan Gasparyan, Ross Daly, Greeks and Indians. Izrael jako tavící kotlík mezi Východem a Západem.
Hedvábná stezka, Theodore Levin, Kayhan Kalhor.
Tradiční autentická lidová hudba v Evropě, folklór, folklórismus
Evropské regiony a menšiny 1
Dvořák, Janáček, Brahms, Bartók, Bittová

úterý 21. listopadu
+ náhradní přednáška 12.15-13.15 v učebně 5023
Evropské regiony a menšiny 2
Keltské země
Galicie, Katalánsko, Baskicko
Řecko - Rembetiko
Skandinávská specifika, Samiové, lidová hudba na Sibeliově akademii v Helsinkách.
Korsika, Sardinie, Bulharsko

úterý 28. listopadu
+ náhradní přednáška 12.15-13.15 v učebně 5023
World music z domácích zdrojů
- moravské regiony, nahrávky, festivaly, Chodsko
Kavkazské země
Hedvábná stezka
Orientace ve faktech na internetu.
On-line hudební encyklopedie
- Grove Dictionary of Music
- Rough Guide
Databáze
- CDDB
- All Music Guide
- All Movie Guide
- Grammy Awards
World Music portály
Festivaly

úterý 5. prosince
Americké regionální tradice: cajun, zydeco, tex-mex, blues, gospel, spirituály. Klezmer v USA i v Evropě. Příběhy: George Gershwin a úvod k Rhapsody in Blue, Alicia Svigals a Led Zeppelin, Joseph Moskowitz a ranný klezmer.
Lydia Mendoza a hispánská hudba v USA.

úterý 12. prosince
nejzazší termín k odevzdání semestrální práce
workshop s přizvaným hudebníkem (např: didgeridoo, hudba australských aboriginů)

úterý 19. prosince
Karibské ostrovy i pobřeží
Trinidad, steel drums,
Kolumbie, Kuba, cumbia, vallenato, son.
Brazilský subkontinent: samba, forró, bossa nova, MPB, tropicalia, choro, hudba versus vojenská junta, Marlui Miranda, Indiáni z Amazonie. Vazby na styly z dalších lusofonních oblastí: Angola, Kapverdské ostrovy, morna a fado.
Peru, Argentina, bandoneon, chamamé
Hudba multikulturních přístavů: Buenos Aires a Montevideo (tango), Havana (son), New Orleans (jazz), Liverpool (Beatles), Kapverdské ostrovy (morna), Oran (rai).

úterý 2. ledna
Čína, Taiwan, Okinawa
Tuva, Mongolsko, Altaj, hrdelní zpěv, šamanské rituály
Folklor ve službách totality, hudba jako nástroj útlaku i nositel revolty. Hudební obrození v Baskicku a Galicii, chimurenga v Zimbabwe, rock jako opozice za Železnou oponou, vývojové singularity (Kuba, Jugoslávie), řecké paradoxy (rembetika). Spiklenecké hudební nástroje: cajón, elektrická kytara, pennywhistle (kwela), charango. Garifunové, karnevaly, Mardi Gras Indians, voodoo. Hymnické songy: Ya Rayah, Ederlezi, We Shall Overcome, Nkosi Sikeleli Africa, Waltzing Matilda, Mesečina / Djeli Mara, Chi mi na Morbheanna, Hatikva, I shot the Sheriff, Chimes of Freedom.
Kytara jako překladatel světových kultur: Ry Cooder, Bob Brozman, Banning Eyre.

úterý 9. ledna
test řádný termín
zároveň budou vypsány náhradní termíny

Semestrální práce/esej, témata:
1. Moje setkání s autentickou hudbou v terénu, na koncertě, na cestách.

2. Jsou hudební kultury ohrožené? Má smysl je zachraňovat? Protekcionismus versus důvěra v "neviditelnou ruku darwinovského přežití"?

3. Téma volitelné, schválené přednášejícím.


Termín odevzdání: úterý 12. prosince
Forma: emailem
   subject/předmět zprávy: ESEJ (důležité)
eventuelně na papíře na přednášce 12. prosince
rozsah: cca 2.5 normostrany, tj 75 řádek / 60 úhozů

Návrat na home page WORLD MUSIC