V Detroitu propadák, v Kapském Městě hit

25. 2. 2013 | Rubriky: Články, Rock & Pop, 2012

K úspěchu velkou měrou přispívá náhoda - což potvrzují životopisy světových hvězd. Pokud ale náhoda zapůsobí opačným směrem a dotyčný hudebník do dějin nevstoupí, všechny ty jemné podrobnosti zůstanou veřejnosti utajeny. Výjimkou je příběh Sixto Rodrigueze, vrstevníka Boba Dylana.

Ten vystupoval koncem 60. let v detroitských klubech, natočil dvě neúspěšná alba, nestal se hvězdou a zmizel beze stopy. Pirátské kopie s jeho hudbou se ale dostaly do Jižní Afriky, jeho píseň Establishment Blues se stala protirasistickým protestsongem, zatímco jiná, Sugar Man, byla zakázána kvůli spojitostem s kokainem. Díky kultovní popularitě pronikla Rodriguezova alba do oficiální distribuce, prodej překročil půl milionu kusů. Když se objevily zprávy, že spáchal sebevraždu, dva Jihoafričané začali pátrat po okolnostech. Objevili Rodrigueze živého, v chudé části Detroitu, kde pracoval v demoliční četě. O své popularitě v Jižní Africe by nic netušil, kdyby jeho dcera neobjevila jeho stránku na internetu. Když pak v Jižní Africe přistál, na letišti ho čekala limuzína, následovalo 6 vyprodaných koncertů v pětitisícové hale, což zachycuje trefně nazvaný dokument Dead Men Don’t Tour. Další film Searching for Sugar Man zachycuje Rodriguezův příběh už od doby, kdy zkoušel štěstí v detroitských klubech, Loni získal tento 80 minutový dokument dvě ceny na festivalu Sundance, letos v únoru vyhrál Oscara, a v březnu byl uveden do českých kin.

Psáno pro Rock & Pop, 2012/11


Rubriky

Poslední články