Temné zpěvy Dalmácie

13. 8. 2018 | Rubriky: 2018,Články,Rock & All

Pod balkánskou hudbou si dnes představujeme především romské dechovky, liché rytmy a houslisty hrající v závratném tempu. Poněkud odlišný svět otevírá chorvatský zpěvák Mojmir Novaković se skupinou Kries. V repertoáru dominují temné, pohansky znějící balady, nepříliš vzdálené od těch moravských – ale zpracované bez jakékoli folklorní pachutě. Sestavu tvoří dudy, balkánský buben tapan, flétna kaval i nástroj zvaný lijerica, což jsou třístrunné housle, na které se hraje ve svislé poloze. Skupina rozhodně netrpí nadprodukcí, albům předchází důkladná příprava a dělí je dlouhé intervaly. Novaković archaické písně aktualizuje, nikoli však přidáním elektrické kytary. Drží se tradičních, akustických nástrojů, ale pracuje s dynamikou s rytmem, a právě díky tomuto přístupu představuje skupina Kries i její vedoucí evropskou legendu. Novaković se svým teamem navíc po řadu let organizuje festival Ethnoambient, který se koná vždy uprostřed léta poblíž římských ruin v městečku Soline nad Splitem. V době antiky to bylo správní centrum celé Dalmácie i rodiště císaře Diokleciána, jehož palác je dodnes architektonickým klenotem Splitu. V posledních letech se Novaković přestěhoval do jižní Anglie, a nové album Selo Na Okuke / Village Tracks vydal u značky Riverboat. Předchozí CD, Kocijani, vyšlo před 8 lety a čerpalo z pohraničního regionu mezi Slovinskem a Chorvatskem.

Psáno pro Rock & All, 2018/04


Rubriky

Poslední články