Petr Dorůžka - World Music » Rudolstadt 2014

Rudolstadt 2014

23. 7. 2014 | Rubriky: Články, Hospodářské noviny

Čtyři hodiny autem z Prahy, 250 km severozápadně za Chomutovem leží Rudolstadt, dějiště festivalu, který s encyklopedickou přesností přináší hudbu celého světa. Festival srovnatelný s britským Womadem, je trvalým lákadlem i pro Čechy. K vrcholům patřil koncert zpěváka slavných Klezmatics s doprovodem v bavorském stylu, izraelsko-tádžická skupina Alaev Family i stylově pestrá nabídka z Tanzanie, která byla jedním z témat festivalu.

V dobách prosperity byl festival rozpočtem srovnatelný s britským Womadem, jeho záběr je ale širší. Hraje se na třiceti podiích, od místního divadla až po velké scény na hradním nádvoří. Zdánlivě bezbřehá nabídka přináší díky fundované koncepci jasný signál: hudební vývoj žene dopředu migrace obyvatel, střetávání kultur a porušování tabu. Tedy proces natolik spletitý, že oklame i znalce. Letos se to podařilo projektu Alpen Klezmer - někteří ze zahraničních reportérů na koncert ani nedorazili. V názvu totiž dešifrovali fuzi jodlování s písněmi v židovském jazyce jiddiš, která bude určitě kalkulem na vkus německého publika! Možná, pokud by v čele projektu nestál Lorin Sklamberg, dlouholetý zpěvák slavných Klezmatics, disponujících ironií i hudebním nadhledem. Bavorskou část sestavy vedla Andrea Pancur. Předkové této výjimečné zpěvačky a herečky přišli do Mnichova ze Slovinska - a její hlasivky pohánějí jak židovské, tak i alpské geny. Když provokativně nasadila operní rejstřík, zděšený Sklamberg zaujal pozici boxera, zacpával si uši a nakonec se smotal do klubíčka. Koncert ubíhal jak projížďka horskou drahou na strmé hranici kýče - a došlo i na velehit Edelweiss z muzikálového trháku Za zvuků hudby (Sound of Music). Sklamberg jej omluvně uvedl: “Andrea mi navrhla, že na album dáme i tuhle píseň, tak proč ne? Vždyť ji přece napsali dva židovští mladíci z New Yorku!”

Jiný příběh o transkontinentálním proudění hudby demonstroval skladatel a kapelník Yuzhe Song, který své punkrockové mládí prožil v drsné komuně na předměstí Pekingu: “Nebyli jsme žádní hippies, spojovala nás rocková revolta proti systému, nebylo kde hrát, žádné festivaly.” Nakonec se mu podařilo objet Tibet a další provincie osídlené menšinami, zážitky využil jako materiál k albu, které vyšlo v Německu. V jeho kapele Dawanggang hrají Asiaté i Evropané, její styl je propojením evropské avantgardy a Orientu. Na rozdíl od mlhavého ambientu drží těsný kontakt s publikem díky ostrým rytmickým konturám.

To, že rytmus je bránou do transu, dokumentovala skupina Alaev Family, hudební klan bucharských Židů, kteří se po pádu Sovětského svazu usadili v Izraeli. Hrají na velké rámové bubny i evropské nástroje, na nočním koncertě se představila nejmladší ratolest rodiny, devítiletá houslistka Amanda.

Ke kolizím východních a evropských stylů docházelo i na našem kontinentě, například v Bosně, která byla nejzápadnějším výběžkem tureckého vlivu. Dokladem jsou sofistikované balady sevdalinka, kombinující typicky východní ornamenty s texty o zakázaných a riskantních podobách lásky. Damir Imamović ze Sarajeva získal pověst rebela: tureckou loutnu nahradil kytarou a dokonalým anglickým komentářem zasazuje dosud neznámý žánr do západního kontextu. Když se pro sevdalinky vžila poetická nadsázka “balkánské blues”, puristé protestovali. Imamović se ale nedá vyvést z míry: “Konzervativci jsou mimo, uznávají jedině když do poslední noty okopírujete stávající tvar. Ale kultura se přece vyvíjí změnou, tím že zpochybňujeme vžité normy.”

Z africké nabídky nejvíce zaujal ženský sbor Ufunuo Muheme z venkova Tanzanie, který zněl jak hlasy z jiné planety, festival zakončila veteránská skupina britského folk-rocku Oysterband s neméně významnou zpěvačkou June Tabor. Souběžně s hlavním programem jste mohli sledovat i pouliční hudebníky v pěší zóně - a nebyli to jen amatéři či studenti. Vousatý stařík v klobouku působil jako bezdomovec, pokud by ovšem neměl v ruce impozantní nástroj: bulharské housle gadulka, obohacené o rezonanční gongy, zesilující zvuk nástroje. Hrál s tempem i výdrží asijského derviše - a jak je v Rudolstadtu zvykem, píší o něm encyklopedie: Stefan Daskalos natáčel a vystupoval s průkopníky německé rockové avantgardy, skupinou Embryo.

Psáno pro Hospodářské noviny, 2014


Rubriky

Poslední články