Přednášky-Archive

Světové hudební kultury

Společenské souvislosti světové hudby pro nehudebníky
Dějiny, současnost, hudební ukázky
Videoklipy, live demonstrace s hudebníky
přednáší Petr Dorůžka

Témata:

Maroko, spojnice s černošskou Afrikou, hudba Sahary
Arabská, židovská a andaluská hudba
Západní Afrika, griotské eposy, vznik moderní hudby v Mali, Senegalu, Guineji.
Indický subkontinent, hudba a nástroje
Skandinávská specifika, Värttinä, Sámijové
Keltská hudba, regionální evropské styly
Hudba španělsky mluvícího světa, Kuba, Peru, cumbia, son, vallenato.
Interakce mezi hudbou a politikou, folklor ve službách totality
Brazílie, samba, forró, bossa nova, elektronika ze Sao Paula

Příští kurs: říjen 2009-leden 2010 (v zimním semestru 2008 byla pauza)
Podrobný plán přednášek probíhajícího semestru je zde
Zadání semestrální práce najdete zde
Vybrané práce z předešlých semestrů najdete zde
Užitečné studijní webové odkazy najdete zde
Doplňující studijní texty a další odkazy najdete zde
Zhuštěné textové podklady (digest) z přednášek najdete zde

FHS body / kredity:

pro studenty FHS v závislosti na známce (1-4).
Pro studenty z jiných fakult dle dohody s vedoucím mateřské katedry.
Předmět najdete v informačním systému fakulty pod kódem YME08V2ZX

Kde:

Fakulta humanitních studií UK
katedra Sociální a kulturní ekologie
učebna Akvárko (přízemí naproti hlavní budově)
U Kříže 8
158 00 Praha 5 Jinonice
metro Jinonice (mapa)

Kdy:

každé ponděli 12.30-13.55


Světové hudební kultury
 na oficiálním webu Fakulty humanitních studií UK

Seznam posledních přednášek, pracovní verze, podzim 2007

úterý 2. října 2007
Romská diaspora v Evropě, spektrum hudebních stylů od Radžastanu přes Balkán až po Španělsko.
Současná romská hudba, autentické zvukové i obrazové záznamy z Rumunska, paralely s černošskými bluesmany a bělošskými etnografy-sběrateli z bavlníkových plantáží.
Fenomén world music, kontext, příčiny, současný stav:
– vliv totality
– změny v trendech
– změny v hudebním průmyslu
– výsledek: World music / Světová hudba / Weltmusik / Wereld-muziek / Musiques du Monde / Мировая музыка
– “Pluralitní” kultura, world music nikoli jako žánr ale jako pohled
– proč ne “etnohudba”

Migrační trasy, WM není novodobým fenomenem
– Hedvábná stezka, Evropa ve středověku, kulturní výměna s Orientem.
– Trubaduři v Evropě a jejich paralely v Orientu
– Současná Evropa, migrace, kulturní evropocentrismus
– migrace, diaspora a hudební vývoj: irská huba v USA a Kanadě, klezmer v USA, blues a jazz v USA.
– etnické čistky, rembetika a cajun

úterý 9. října
Maghreb 1: Andalusie, islámská a berberská hudba, rai.
– náboženská nesnášenlivost, Babylon. Arabové a Židé před Hitlerem.
– arabské výboje z Iráku do Andalusie: Ziryab, vyhnání Maurů a Židů. Sefardská hudba.
– Interzone. Tangier. Oran. Projekce do literatury: Paul Bowles, William Burroughs, Too Far from Home.
– rai: Khaled, Rachid Taha.
– berberská hudba. Jajouka.
– andaluská hudba v Andalusii i v Maroku.
– Emil Zrihan.

úterý 16. října
Maghreb 2: spojnice s černošskou Afrikou, hudba Sahary
– novodobé tradice. Káhirský pop. Libanon. Nubie, Sudán. Taraab. Arabská hudba na východním pobřeží Afriky.
– Ya Rayah
– židovská i arabská hudba, tři odlišné osudy: Reinette l’Oranaise, Cheikha Rimitti, Souad Massi.
– otrokářské výboje Arabů napříč Saharou, dobytí Timbuktu, černošská diaspora v Maroku, náboženská bratrstva Gnawa a jejich rituály, projekce do výtvarného umění. Hudba Tuaregů, pouštní festival na Sahaře, vliv na styl britských kytaristů (Justin Adams, Robert Plant).

úterý 23. října
– přednáška odpadá

úterý 30. října
– přednáška odpadá

úterý 6. listopadu
Západní Afrika: griotské eposy, vznik moderní hudby v Mali, Senegalu, Guineji. Evropská kytara v rukou afrických hráčů.
Příběhy: Babani Sissoko a Buena Vista Social Club, Fela Kuti, osud rebela a antihvězdy.
Hudba z dalších oblastí Afriky.
zadání semestrální práce

úterý 13. listopadu
Indický subkontinent, hudba a nástroje
Qawwali, indo-islámská fuze z 13 století. Ravi Shankar, Ali Akbar Khan a Yehudi Menuhin. Islámská i křesťanská hudba z Kavkazu, Alim Qasimov, Djivan Gasparyan, Ross Daly, Greeks and Indians. Izrael jako tavící kotlík mezi Východem a Západem.
Hedvábná stezka, Theodore Levin, Kayhan Kalhor.
Tradiční autentická lidová hudba v Evropě, folklór, folklórismus
Evropské regiony a menšiny 1
Dvořák, Janáček, Brahms, Bartók, Bittová

úterý 20. listopadu
Evropské regiony a menšiny 2
Keltské země
Galicie, Katalánsko, Baskicko
Řecko – Rembetiko
Skandinávská specifika, Samiové, lidová hudba na Sibeliově akademii v Helsinkách.
Korsika, Sardinie, Bulharsko

úterý 27. listopadu
World music z domácích zdrojů
– moravské regiony, nahrávky, festivaly, Chodsko

Kavkazské země
Hedvábná stezka
Orientace ve faktech na internetu.
On-line hudební encyklopedie
– Grove Dictionary of Music
– Rough Guide
Databáze
– CDDB
– All Music Guide
– All Movie Guide
– Grammy Awards
World Music portály
Festivaly

úterý 4. prosince
Americké regionální tradice: cajun, zydeco, tex-mex, blues, gospel, spirituály. Klezmer v USA i v Evropě. Příběhy: George Gershwin a úvod k Rhapsody in Blue, Alicia Svigals a Led Zeppelin, Joseph Moskowitz a ranný klezmer.
Lydia Mendoza a hispánská hudba v USA.
Karibské ostrovy i pobřeží
Trinidad, steel drums,
Kolumbie, Kuba, cumbia, vallenato, son.
Brazilský subkontinent: samba, forró, bossa nova, MPB, tropicalia, choro, hudba versus vojenská junta, Marlui Miranda, Indiáni z Amazonie. Vazby na styly z dalších lusofonních oblastí: Angola, Kapverdské ostrovy, morna a fado.
Peru, Argentina, bandoneon, chamamé
Hudba multikulturních přístavů: Buenos Aires a Montevideo (tango), Havana (son), New Orleans (jazz), Liverpool (Beatles), Kapverdské ostrovy (morna), Oran (rai).

úterý 11. prosince
Čína, Taiwan, Okinawa
Tuva, Mongolsko, Altaj, hrdelní zpěv, šamanské rituály
[Folklor ve službách totality, hudba jako nástroj útlaku i nositel revolty. Hudební obrození v Baskicku a Galicii, chimurenga v Zimbabwe, rock jako opozice za Železnou oponou, vývojové singularity (Kuba, Jugoslávie), řecké paradoxy (rembetika). Spiklenecké hudební nástroje: cajón, elektrická kytara, pennywhistle (kwela), charango. Garifunové, karnevaly, Mardi Gras Indians, voodoo. Hymnické songy: Ya Rayah, Ederlezi, We Shall Overcome, Nkosi Sikeleli Africa, Waltzing Matilda, Mesečina / Djeli Mara, Chi mi na Morbheanna, Hatikva, I shot the Sheriff, Chimes of Freedom.
Kytara jako překladatel světových kultur: Ry Cooder, Bob Brozman, Banning Eyre.]

úterý 18. prosince
nejzazší termín k odevzdání semestrální práce
workshop s Ondřejem Smeykalem, (didgeridoo, hudba australských aboriginů)
mimořádně v učebně B2, Hůrka

úterý 8. ledna 2008
test řádný termín
zároveň budou vypsány náhradní termíny

Semestrální práce/esej, témata:

1. Moje setkání s autentickou hudbou v terénu, na koncertě, na cestách.

2. Jsou hudební kultury ohrožené? Má smysl je zachraňovat? Protekcionismus versus důvěra v “neviditelnou ruku darwinovského přežití”?

3. Téma volitelné, schválené přednášejícím.

Termín odevzdání: úterý 18. prosince
Forma: emailem
   subject/předmět zprávy: ESEJ (důležité)
eventuelně na papíře na přednášce 12. prosince
rozsah: cca 2.5 normostrany, tj 75 řádek / 60 úhozů