Mohsen Namjoo, sofistikovaný iránský underground v exilu

9. 10. 2017 | Rubriky: Články, Rock & All, 2017

Navzdory tomu, že cizinci hudbu Iránu spojují se stereotypem podivných rytmů a nesrozumitelných melodií, existuje umělec, který dokázal z tisíce let trvající tradice vyhmátnout to, co kulturní hranice přesahuje. Jmenuje se Mohsen Namjoo, na YouTube najdete úchvatné záznamy s Nederlands Blazers Ensemble, s nímž například pracovala i Iva Bittová. Media o něm píší jako o iránském Bobu Dylanovi, což je poněkud zavádějící, z jeho strany necítíte ani náznak úsilí přiblížit se nějakému vzoru, ale spíš hledání společné řeči bez ztráty vlastní identity. Když vydal roku 2007 své první album, psaly o něm New York Times. Rok nato Namjoo z Iránu odešel a za to že zhudebnil pasáže z Koránu byl za nepřítomnosti odsouzen k pěti letům vězení. Na rozdíl od jiných exilových umělců se ale politice spíš vyhýbá. Výjimkou bylo album Gladiators v době politických střetů roku 2009: “Neplánuji další politické písně. Svoji identitu chci spojit s uměním, ne s konfrontací.” Jeho poslední album Personal Cipher je vysoce osobním poselstvím, jsou tu modlitby i výrazy, v iránské poesii považované za obscénní. Namjoo o sobě prohlašuje, že chce být jako Banksy: vytvářet umění, aniž by se musel objevovat na veřejnosti.

Psáno pro Rock & All, 2017/3


Rubriky

Poslední články